Projekty

 

Serdecznie dziękujemy wszystkim instytucjom i organizacjom za okazane wsparcie oraz zaangażowanie w rozwój inicjatyw służących ochronie dziedzictwa kulturowego.

Państwa pomoc ma kluczowe znaczenie dla zachowania i upowszechniania historii, lokalnych tradycji i tożsamości kulturowej dla obecnych i przyszłych pokoleń.


Mural upamiętniający oficera z Dębowa zamordowanego w Katyniu

Celem projektu jest kształtowanie świadomości i postaw patriotycznych oraz upowszechnienie w społeczeństwie wiedzy o kapitanie Stanisławie Pieniążku, szczególnie wśród młodych mieszkańców woj. podkarpackiego, poprzez utworzenie muralu oraz jego upowszechnienie.

 

Cel projektu zostanie osiągnięty poprzez utworzenie w Dębowie (gmina Gać, powiat przeworski, woj. podkarpackie) i upowszechnienie muralu kpt. Stanisława Pieniążka - osoby zasłużonej w kształtowaniu polskiej państwowości i w walce o niepodległość Ojczyzny.

Projekt „Mural upamiętniający oficera z Dębowa zamordowanego w Katyniu” został dofinansowany ze środków Ministerstwa Obrony NarodowejPartnerem projektu jest Gmina Gać, która zapewniła wsparcie organizacyjne i finansowe. 


SkarbyDziedzictwa.pl – strategiczny rozwój edukacyjnej inicjatywy ochrony dziedzictwa kulturowego

Realizacja: od 3 marca 2025 r. do 2 lipca 2027 r.


Celem projektu jest rozwój autorskiej inicjatywy „SkarbyDziedzictwa.pl”, która poprzez atrakcyjną formę zabawy w odkrywanie skarbów będzie w jeszcze mocniejszy i bardziej angażujący sposób pobudzać zainteresowanie dzieci i młodzieży dziedzictwem kulturowo-historycznym, inspirując ich do aktywnego poznawania lokalnej historii i kultury.

 

Działania projektu polegają na:

  1. Opracowaniu strategii rozwoju Fundacji Tradycyjna Zagroda, która umożliwi podjęcie i prowadzenie działań na rzecz budowania większej stabilności finansowej
  2. Budowaniu mocnej i rozpoznawalnej marki programu „SkarbyDziedzictwa.pl” jako inicjatywy aktywnie wspierającej ochronę dziedzictwa kulturowo-historycznego wśród mieszkańców oraz firm z Podkarpacia.
  3. Utworzeniu autorskiego modelu współpracy adresowanego do szkół mającego na celu motywowanie uczniów do odkrywania dziedzictwa kulturowo-historycznego poprzez możliwość uczestniczenia drużyn/klas w wieloetapowej rywalizacji wewnątrz i międzyszkolnej. W ramach tego działania zaplanowano m.in.:
  • zaktualizowanie 12 gier terenowych, które udostępnione zostaną jako część nowej, innowacyjnej oferty edukacyjnej programu SkarbyDziedzictwa.pl,
  • przebudowę serwisu internetowego www.SkarbyDziedzictwa.pl ściśle powiązanego z modelem współpracy ze szkołami, umożliwiającym rejestrowanie ich aktywności oraz postępów w edukacji historycznej opartej na grach terenowych.

 

Projekt „SkarbyDziedzictwa.pl – strategiczny rozwój edukacyjnej inicjatywy ochrony dziedzictwa kulturowego” został sfinansowany ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030 PROO.


Zwiększenie dostępności atrakcji turystycznych programu SkarbyDziedzictwa.pl

Realizacja: do 31.10.2025 r.

 

Celem projektu „Zwiększenie dostępności atrakcji turystycznych programu SkarbyDziedzictwa.pl” jest rozwój zrównoważonej turystyki na Podkarpaciu oraz z zwiększenie dostępności atrakcji turystycznych (questów, czyli gier terenowych) programu SkarbyDziedzictwa.pl poprzez:

 

  1. uatrakcyjnienie serwisu internetowego SkarbyDziedzictwa.pl 
  2. poprawę stanu infrastruktury turystycznej 12 gier terenowych SkarbyDziedzictwa.pl
  3. wdrożenie systemów QR-kodów znakujących miejsca startu 12 questów SkarbyDziedzictwa.pl

 

Ad 1. Modernizacja serwisu internetowego www.SkarbyDziedzictwa.pl pozwoli na poprawę jego funkcjonalności i umożliwi bardziej intuicyjne korzystanie z tras gier terenowych. Przebudowana zostanie zakładka /questy oraz zostanie utworzony panel administracyjny dla turysty (tj. dla użytkownika indywidualnego), który zostanie wyposażony m.in. w:

  • moduł zatwierdzania przebytych tras,
  • moduł uzyskanych punktów,
  • moduł dodawania opinii o przebytych trasach.

 

Ad 2. Wszystkie 12 obecnie dostępnych tras gier terenowych zostanie zaktualizowanych. Wszystkie ulotki (pełniące funkcje przewodnika-mapy) zostaną na nowo opracowane graficznie i wydane w ujednoliconym formacie A3 (składanym do DL). 

 

Ad 3. Do każdej z 12 tras questów programu SkarbyDziedzictwa.pl zostaną opracowane (graficznie) i utworzone tabliczki z kodami QR. Tabliczki zostaną zamontowane w miejscach startów poszczególnych tras. 

Projekt „Zwiększenie dostępności atrakcji turystycznych programu SkarbyDziedzictwa.pl” zrealizowano przy wsparciu finansowym Województwa Podkarpackiego.


Polacy ratujących Żydów w Hyżnem i Szklarach uhonorowani medalem Sprawiedliwy wśród Narodów Świata

Realizacja: do 30.11.2024 r.

 

Realizacja projektu "Polacy ratujący Żydów w Hyżnem i Szklarach uhonorowani medalem Sprawiedliwy wśród Narodów Świata – historyczne gry terenowe programu SkarbyDziedzictwa.pl" umożliwi upowszechnienie pamięci o Polakach ratujących osoby narodowości żydowskiej pod okupacją niemiecką podczas II wojny światowej na obszarze gminy Hyżne.

Działania projektu polegają na upamiętnieniu wydarzeń historycznych w postaci 2 gier terenowych (questów) wraz z ich upowszechnieniem w formule 1 grywalizacji (tj. konkursu z nagrodami inaugurującego utworzenie questów). Każda z dwóch powstałych tras będzie opowiadała o Polakach ratujących Żydów z gminy Hyżne, którzy zostali uhonorowani medalem „Sprawiedliwy wśród Narodów Świata”, są to:

  1. Kazimiera i Feliks Herrowie z Hyżnego (gmina Hyżne, powiat rzeszowski, woj. podkarpackie),
  2. Wojciech Patroński ze Szklar (gmina Hyżne, powiat rzeszowski, woj. podkarpackie).

 

Informacje o poszczególnych działaniach projektu są na bieżąco publikowane w Aktualnościach.

 

Odbiorcy:

  • 100 uczniów ze szkół woj. podkarpackiego.

 

Zrealizowane działania i produkty:

  • utworzenie 2 nowych questów:
    • w Hyżnem (w przygotowaniu),
    • w Szklarach (w przygotowaniu).
  • przygotowanie i przeprowadzenie 1 grywalizacji.

 

Wszystkie powyżej wymienione działania prowadzone są w ramach projektu "Polacy ratujący Żydów w Hyżnem i Szklarach uhonorowani medalem Sprawiedliwy wśród Narodów Świata – historyczne gry terenowe programu SkarbyDziedzictwa.pl", który został dofinansowany ze środków Województwa Podkarpackiego.


Odkryj SkarbyDziedzictwa.pl na Międzynarodowym Festiwalu Derenia

Realizacja projektu "Odkryj SkarbyDziedzictwa.pl na Międzynarodowym Festiwalu Derenia - promocja ochrony dziedzictwa kulturowo-społecznego Fundacji Tradycyjna Zagroda" umożliwi udział Fundacji „Tradycyjna Zagroda” w części wystawienniczej XIII Międzynarodowego Festiwalu Derenia organizowanego przez Arboretum i Zakład Fizjografii w Bolestraszycach (k/ Przemyśla).

 

Dofinansowanie zostanie przeznaczone na wynagrodzenia za przygotowanie stoiska wystawienniczego i jego całodzienne prowadzenie, zwrot kosztów dojazdu na imprezę, zakwaterowanie i wyżywienie osób obsługujących oraz zapewnienie poczęstunku dla uczestników imprezy (korzystających ze stoiska wystawienniczego Fundacji).

 

Podstawowym celem udziału w tym wydarzeniu jest przybliżenie prowadzonych przez Fundację działań; szczególnie tych w zakresie ochrony dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego poprzez promocję produktów turystycznych wytworzonych w ramach inicjatywy „SkarbyDziedzictwa.pl – radość odkrywania”.

 

Projekt "Odkryj SkarbyDziedzictwa.pl na Międzynarodowym Festiwalu Derenia - promocja ochrony dziedzictwa kulturowo-społecznego Fundacji Tradycyjna Zagroda" został dofinansowany ze środków Narodowego Instytutu Wolności w ramach PROO 5.


Odkrywanie lokalnego dziedzictwa kulturowo-historycznego

Realizacja: do 30.11.2024 r.

 

Realizacja projektu "Odkrywanie lokalnego dziedzictwa kulturowo-historycznego w formule osobistego zaangażowania i rówieśniczej rywalizacji młodzieży szkolnej" umożliwi zwiększenie zainteresowania odkrywaniem lokalnych skarbów dziedzictwa kulturowo-historycznego wśród 200 młodych ludzi (uczniów szkół). Działania projektu polegają na utworzeniu 2 questów (gier terenowych) wraz z ich upowszechnieniem w formule 2 rywalizacji konkursowych (tzw. "grywalizacji").

Questy i grywalizacje stanowią również formę upamiętnienia i pogłębienia wiedzy o osobach namalowanych (przez Arkadiusza Andrejkowa w 2022 r.) na muralach w Ostrowie i Gaci (powiat przeworski, woj. podkarpackie), są to: 

  1. Stanisław Bytnar urodzonego (31 marca 1897 r.) w Ostrowie, gmina Gać (powiat przeworski, woj. podkarpackie) oraz jego syn Janek Bytnar, pseudonim „Rudy”,
  2. Sługa Boży brat Jan Zając SJ urodzony (11 grudnia 1911 r.) w Gaci (powiat przeworski, woj. podkarpackie).

 

Informacje o poszczególnych działaniach projektu są na bieżąco publikowane w Aktualnościach.

 

Odbiorcy:

  • 200 uczniów ze szkół woj. podkarpackiego, tj. po 100 uczestników z 2 grywalizacji.

 

Zrealizowane działania i produkty:

 

Wszystkie powyżej wymienione działania prowadzone są w ramach projektu "Odkrywanie lokalnego dziedzictwa kulturowo-historycznego w formule osobistego zaangażowania i rówieśniczej rywalizacji młodzieży szkolnej", który został dofinansowany ze środków Województwa Podkarpackiego.

Dodatkowo:

Utworzenie questu w Ostrowie "Opowieść o Niosącym oświaty kaganek" oraz grywalizacja w Ostrowie zostały dofinansowane ze środków:

  • Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych w ramach projektu "Grywalizacja w Ostrowie, czyli questingowy rajd z nagrodami upamiętniający Stanisława Bytnara z Ostrowa
     i jego syna Janka Rudego",
  • Powiat Przeworski w ramach projektu "Stanisław Bytnar z Ostrowa i jego syn Janek Rudy - odkrywanie lokalnego dziedzictwa kulturowo-historycznego podczas rywalizacji młodzieży szkolnej na podstawie questu".

 

 

Przygoda odkrywania lokalnych bohaterów

Realizacja: do 15.12.2023 r.

Odbiorcy:

  • 100 uczniów ze szkół woj. podkarpackiego, uczestników grywalizacji.

 

Planowane działania i produkty:

  • aktualizacje questów: zaktualizowane zostaną 3 trasy questingowe (2 questy powstałe w 2020 r. oraz oraz 1 quest powstały w 2022 r.). 
  • 1 Grywalizacja: przygotowanie i przeprowadzenie grywalizacji (konkurs z nagrodami bazujący na zaktualizowanych trasach questów).

 

Realizacja projektu "Przygoda odkrywania lokalnych bohaterów - Polacy ratujący Żydów podczas okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej" pomoże w zwiększenie zainteresowania historią lokalną oraz umożliwi popularyzację Polaków ratujących Żydów podczas okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej

Aktualizacja tras polegać będzie na zweryfikowaniu zgodność dwóch tras i naniesieniu w nich niezbędnych poprawek. W przypadku trzeciej trasy: częściowej jej przebudowy oraz ułożeniu na nowo zagadek i rebusów.

Działania informacyjne oraz Grywalizacja pozwolą poznać wybranych bohaterów ratujących Żydów na terenie powiatu przeworskiego, woj. podkarpackiego z gmin: Kańczuga, Jawornik Polski oraz Zarzecze.

 

Informacje o poszczególnych działaniach projektu są na bieżąco publikowane w Aktualnościach.


Grywalizacja międzyszkolna - questingowy rajd upamiętniający Niezłomnego z Białobok

Realizacja: do 31.10.2023 r.

Odbiorcy:

  • 100 uczniów ze szkół woj. podkarpackiego, uczestników grywalizacji.

 

Planowane działania i produkty:

  • 1 quest: utworzenie questu przybliżającego osobę upamiętnioną muralem "Niezłomny z Białobok"
  • 1 Grywalizacja: przygotowanie i przeprowadzenie grywalizacji (konkurs z nagrodami bazujący na opracowanej trasie questu).

 

Realizacja niniejszego projekt pozwoli na przybliżenie historii życia i działalności Tadeusza Cieśli "Żbika", żołnierza AK, którego mural "Niezłomny z Białobok" został wykonany przez artystę Arkadiusza Andrejkowa w 2022 r., w Białobokach.

Projekt ten stanowi rozszerzenie działań przeprowadzonych rok wcześnie. Upamiętnienie obrazem - jakim jest mural (zwany zamiennie deskalem) - zostanie pogłębione trasą questu, czyli samoobsługową "żywą lekcją historii".

 

Działania projektu polegają na opracowaniu (metodą ekspercką) questu opowiadającego o "Niezłomnym z Białobok". Zaplanowano poprowadzenie trasu questu po najciekawszych - pod względem historycznym - miejscach wsi Białoboki przybliżając działalność podporucznika Tadeusza Cieślę "Żbika".

Po opracowaniu questu przeprowadzona zostanie jego uroczysta inauguracja w formie grywalizacji (jednodniowego wydarzenia) konkursu z nagrodami.

Grywalizacja polega na jak najszybszym przejściu trasy questu oraz na prawidłowym rozwiązaniu wszystkich zagadek i rebusów.

 

Informacje o poszczególnych działaniach projektu są na bieżąco publikowane w Aktualnościach.


Rodzinny piknik questowy z grywalizacją - pamięci mjr Ludomira Wolskiego z Siennowa

Realizacja: do 15.12.2022 r.

Odbiorcy:

  • 100 osób - uczestników Rodzinnego Pikniku Questowego i Grywalizacji w Siennowie.

Projekt umożliwił zapewnienie nagród (2000 zł) i dofinansowanie kosztów organizacji (tj. poczęstunku 1000 zł) Rodzinnego Pikniku Questowego w Siennowie.

Uzyskane dofinansowanie ze środków Powiatu Przeworskiego stanowiło wkład własny do działań projektu „Wspomnienie o majorze z Siennowa – mural i quest pamięci o Ludomirze Wolskim” dofinansowanym przez Ministerstwo Obrony Narodowej.


Wspomnienie o majorze z Siennowa – mural i quest pamięci o Ludomirze Wolskim

Realizacja: do 30.11.2022 r.

Odbiorcy:

  • 100 mieszkańców woj. podkarpackiego oraz zaproszeni goście będący uczestnikami grywalizacji połączonej z otwarciem questu i odsłonięciem muralu pamięci Ludomira Wolskiego z Siennowa, herbu Kościesza.

 

Niniejszy projekt pozwoli na upamiętnienie i przybliżenie historii życia śp. mjr Ludomira Stanisława Wolskiego, urodzonego w Siennowie. Upamiętnienie przybierze postać muralu (deskalu) w wykonaniu artysty Arkadiusza Andrejkowa. Powstały mural wskazywać będzie miejsce startowe nieoznakowanego szlaku (questu), który opracuje i przetestuje Fundacja Questingu.

Upowszechnienie utworzonych atrakcji przybierze postać grywalizacji (konkursu z gadżetami i nagrodami rzeczowymi o łącznej puli ok. 10.000 zł) prowadzonej podczas Pikniku Questingowego zaplanowanego w Święto Niepodległości 2022 r. Projekt został dofinansowany ze środków Ministerstwa Obrony Narodowej.

 

Bieżące informacje o planowanych wydarzeniach - zobacz: Aktualności.

 

Zrealizowane działania i produkty:

1. Utworzenie muralu.

2. Utworzenie questu

3. Rodzinny Piknik Questowy z Grywalizacją.

4. Filmik promujący projekt "Wspomnienie o majorze z Siennowa - mural i quest pamięci o Ludomirze Wolskim.


Murale jako ochrona dziedzictwa kulturowego - cykl twórczych spotkań z regionalnym artystą Arkadiuszem Andrejkowem

Realizacja: do 30.11.2022 r.

 

„Murale jako ochrona dziedzictwa kulturowego - cykl twórczych spotkań z regionalnym artystą Arkadiuszem Andrejkowem” to niejako druga edycja projektu prowadzonego w 2021 r. ze środków Województwa Podkarpackiego.

Odbiorcy:

  • 60 mieszkańców woj. podkarpackiego obserwujących proces tworzenia 3 murali (spotkania z twórcą), w tym uczestników warsztatów tworzenia murali.

 

Planowane działania i produkty:

  • 3 spotkania otwarte (możliwość spotkania się z Artystą podczas jego pracy) oraz 3 utworzone murale,
  • 1 warsztat z tworzenia murali,
  • 1 filmik promujący tworzenie murali,
  • 3 rodzaje pocztówek.

Podobnie jak w 2021 r. projekt umożliwia zetknięcie się z regionalnym twórcą, artystą Arkadiuszem Andrejkowem. Znanym ze swojej autorskiej inicjatywy „Cichy Memoriał”.

Cykle spotkań otwartych z twórczością Pana Arkadiusza Andrejkowa zorganizowane w ramach niniejszego projektu pozwolą obserwowanie Artysty podczas tworzenia murali na terenie powiatu przeworskiego. 

W wyniku spotkań przewiduje się powstanie 3 nowych murali. Planowane deskale, które powstaną w ramach programu "SkarbyDziedzictwa.pl - radość odkrywania" upamiętnią osoby i wydarzenia, które związane są z daną miejscowością oraz pozostają mniej znane lub prawie całkowicie zapomniane. 

Dodatkowo nowo powstałe murale poszerzą atrakcje turystyczne programu SkarbyDziedzictwa.pl na terenie powiatu przeworskiego.

 

Inaczej, niż to było w roku poprzednim powstałe w 2022 r. murale stanowią zaczątek planowanych tras questingowych. (W zeszłym roku powstały murale, które znakowały miejsca startu istniejących questów).

Ukoronowaniem spotkań jest przeprowadzenie przez Artystę warsztatów dla dzieci i młodzieży, w ramach którym młodzi uczestnicy pod okiem i za radą eksperta sprawdzą w praktyce swoje umiejętności tworzenia murali.

Wszelkie zajęcia zostaną również sfilmowane. Filmik promować będzie działania projektu oraz nowe atrakcje turystyczne, poszerzając bazę kulturową programu SkarbyDziedzictwa.pl

Informacje o poszczególnych działaniach projektu są na bieżąco publikowane w Aktualnościach.

 

Zrealizowane działania i produkty:

1. Spotkania otwarte podczas tworzenia murali i zrealizowane dzieła:

2. Warsztat z tworzenia murali.

3. Wydanie 3 rodzajów kart pocztowych.

4. Filmik promujący utworzenie murali.

 

 

Więcej, niż murale. Cykl spotkań warsztatowych z regionalnym artystą, twórcą murali - Arkadiuszem Andrejkowem

Realizacja: do 30.11.2021 r.

Odbiorcy:

  • 60 mieszkańców woj. podkarpackiego obserwujących proces tworzenia 4 murali (spotkania z twórcą),
  • 15-20 młodych uczestników zajęć warsztatowych prowadzonych przez Arkadiusza Andrejkowa.

 

Niniejszy projekt łączy w sobie promocję regionalnego twórcy i twórczości regionalnego artysty Arkadiusza Andrejkowa (wykonującego murale na stodołach, pomysłodawcę „Cichego Memoriału”) ze zwiększeniem zaangażowania, szczególnie młodych ludzi w aktywność kulturową poprzez udział w warsztatach tworzenia murali (prowadzonych przez artystę).

 

Działania projektu polegają na utworzeniu przez artystę 4 murali. Murale te wykonane zostaną w wybranych przez Fundację "Tradycyjna Zagroda" lokalizacjach, w których 2020 r. powstały questy kulturowo-historyczne. Jednocześnie powstałe murale będą wskazywały miejsca startowe nieoznakowanych szlaków (questów).

Projekt zwieńczą zajęcia warsztatowe z tworzenie murali prowadzone przez Artystę.
 

Bieżące informacje o planowanych wydarzeniach - zobacz: Aktualności.

Do zajęć prowadzonych przez Arkadiusza Andrejkowa zostały wykorzystane sztalugi zakupione w ramach projektu "Razem dbamy o to, czym oddychamy - edycja 2021/2022" dofinansowanego przez Fundację PGE. (Sztalugi na czas zajęć zostały odpowiednio zabezpieczone i po zakończeniu warsztatów zostaną przekazane jako nagrody w ramach działań dot. edukacji ekologicznej finansowanej ze środków Fundacji PGE).

Utworzenie serwisu SkarbyDziedzictwa.pl

Realizacja: wrzesień 2019 - grudzień 2020 r.

Serwis internetowy SkarbyDziedzictwa.pl został utworzony w ramach projektu pn. Partycypacja wiejska: Międzypokoleniowe Rady Wsi na rzecz ochrony lokalnego dziedzictwa historycznego i kulturowo-przyrodniczego dofinansowanego przez Narodowy Instytut Wolności ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich na lata 2014-2020.

 

Ponadto realizacja powyższego projektu umożliwiła utworzenie 3 questów kulturowo-historycznych, które powstały przy współudziale Międzypokoleniowych Rad Wsi (składających się w dzieci, dorosłych i seniorów) z Łopuszki Wielkiej, Krzeczowic (wraz Bóbrką Kańczucką) oraz Siedleczki.

 

W ramach SkarbówDziedzictwa.pl odsłonięta została również tablica oraz wykonany został deskal upamiętniający pilota majora Waleriana Żaka, dowódcę Dywizjonu 303 i Dywizjonu 308.


Międzypokoleniowe Centrum Edukacji: SkarbyDziedzictwa.pl

Realizacja: do 31.12.2023 r.

Planowane działania i produkty:

Projekt ten polega na rozszerzeniu możliwości prowadzenia inicjatywy "SkarbyDziedzictwa.pl", a szczególnie pozalekcyjnych i pozaszkolnych form edukacji bazujących na questach kulturowo-historycznych, które przywracają pamięć o lokalnych bohaterach lub przybliżają wydarzenia związane z miejscami pamięci.

 

Realizacja projektu umożliwi:

  • przebudowę i aktualizację questu opowiadającego o zagładzie społeczności żydowskiej Jawornika Polskiego oraz przybliżającego Polaków ratujących Żydów z okolic Jawornika Polskiego,
  • doposażenie zaplecza organizacyjnego w sprzęt i materiały ułatwiające organizację grywalizacji (prowadzenie pozaszkolnych i pozalekcyjnych zajęć w terenie) oraz zwiększenie puli nagród rzeczowych dla uczestników grywalizacji "Polacy ratujący Żydów" w Jaworniku Polskim,
  • przebudowę serwisu internetowego SkarbyDziedzictwa.pl poprzez wyposażenie go w aktywną mapę ułatwiającą upowszechnienia questów (zaktualizowanego oraz wszystkich pozostałych) oraz murali wśród znaczne większej liczby osób.